Aankomst van de A400M: De nieuwe transportvliegtuigen voor de Luchtcomponent zijn geland

Na jaren constructie, voorbereiding en opleiding landde op 22 december 2020 eindelijk de eerste Belgische A400M bij de 15 Wing Luchttransport in Melsbroek. De wielen van de eerste Luxemburgse A400M raakten al op 9 oktober 2020 het tarmac van de militaire luchthaven.

Het nieuwe werkpaard van de Luchtcomponent kreeg vorm in het Spaanse Sevilla. Zeven Belgische A400M-transportvliegtuigen en één Luxemburgs exemplaar zullen uiteindelijk deel uitmaken van een nieuw binationaal smaldeel. Die Belgium-Luxembourg Binational Air Transport Unit A400M (BNU A400M) krijgt de militaire luchthaven van Melsbroek als thuisbasis. Met de aankomst van het tweede Belgische toestel op 3 maart 2021 beschikt de BNU A400M ondertussen al over drie van de acht toestellen.

De Airbus A400M ‘Atlas’ is een militair transportvliegtuig met vier turbopropmotoren. Het is ontworpen door Airbus Military om oudere types te vervangen, zoals de Lockheed C-130 Hercules. Die gebruikt de Luchtcomponent tot op vandaag voor strategisch en tactisch luchttransport.

De nieuwe vliegtuigen en hun bemanningen worden momenteel klaargestoomd om progressief de opdrachten van de bijna vijftig jaar oude C-130-transportvliegtuigen over te nemen. Zo nam de Luxemburgse A400M met staartnummer C01 in de week van 22 tot 26 maart 2021 deel aan de oefening Arizona Dream. Daarin werd de ontplooiingsprocedure van de toestellen op punt gesteld.

De Belgische luchtvaartindustrie is betrokken bij de bouw van alle A400M-vliegtuigen. Bedrijven zoals Sabca, Sonaca en Asco leveren onderdelen voor de wereldwijde vloot van dit type. In Europa zullen zeven landen dit toestel gebruiken.

Tekst: Stijn Verboven