De Luchtcomponent

Wij zijn zowel in België als wereldwijd actief voor de veiligheid van onze burgers en die van onze partners in de NAVO en de EU. In België zorgen we voor veiligheid vanuit de lucht met jachtvliegtuigen en redden we mensenlevens met onze reddingshelikopters. Wereldwijd ondersteunen onze transportvliegtuigen de inzet van onze troepen in buitenlandse opdrachten of bij rampen.

Mission first, people always

Als het nodig is, staan onze militairen, gevechtsvliegtuigen en helikopters klaar om in actie te komen op verzoek van de regering. Om onze taken uit te voeren beschikt de Luchtcomponent over goed opgeleid en gekwalificeerd personeel.

We trainen onze mannen en vrouwen dan ook elke dag, in binnen- en buitenland, met en op ultramoderne vliegtuigen, helikopters en tal van andere wapensystemen.

Elke Wing heeft zijn specialiteit en de daar bijhorende toestellen. Combat vinden we terug in de 10de Wing in Kleine Brogel en de 2de Wing in Florennes. Op deze basissen zijn onze F-16 jachtvliegtuigen gestationeerd. De komende jaren zullen ze vervangen worden door de F-35A.

De helikoptereenheden (Rotary) van de 1ste Wing in Bevekom en Koksijde zijn de thuisbasis van onze A109 en NH-90 helikopters. De overheid heeft 15 Light Utility Helicopters type Airbus H145M besteld ter ondersteuning van luchtmobiele medische evacuaties en tactisch transport. In de toekomst zal de NH-90 van de NAVO de maritieme rol vervullen. Een nieuwe vloot Search And Rescue-helikopters zal de SAR-rol overnemen.

De 15de Wing Air Transport in Melsbroek zorgt tenslotte voor de cruciale militaire luchttransporten tussen België en onze operatietonelen met de gloednieuwe A400M.

De basistraining van de piloten wordt verzorgd door het Competentiecentrum Air. Daar vliegen de leerling-piloten de eerste uren van hun loopbaan met een SF260 Marchetti vanuit Bevekom.

Op het vlak van reconnaissance (verkenning) krijgen we er terug een onbemande capaciteit bij met de MQ-9B die vanuit Florennes zal opereren. Dit bovenop de twee grondstations en vier Remotely Piloted Air Systems (RPAS) waarmee we aan de nodige informatiegaring doen in de operatietonelen.

Daarnaast gebruiken we jaarlijks 1.000 uur van de A330 Multi-Role Tanker Transport  vliegtuigen van de internationale eenheid waar ook België zijn steentje aan bijdraagt.

Naast investeringen in jonge mensen en nieuwe middelen wordt er ook geïnvesteerd in moderne infrastructuur met nieuwe simulatoren, onderhoudshangaars en nog veel meer. Zo zijn we klaar om de uitdagingen van de toekomst aan te gaan.

Tekst & Foto’s: Communicatiedienst van de Luchtcomponent