De Luchtcomponent

Wij zijn zowel in België als wereldwijd actief voor de veiligheid van onze burgers en die van onze partners in de NAVO en de EU. In België zorgen we voor veiligheid vanuit de lucht met jachtvliegtuigen en redden we mensenlevens met onze reddingshelikopters. Wereldwijd ondersteunen onze transportvliegtuigen de inzet van onze troepen in buitenlandse opdrachten en bij rampen.

Mission first, people always

Onze mensen, jachtvliegtuigen en helikopters zijn paraat om op vraag van de regering tussenbeide te komen waar nodig. Om onze taken uit te voeren beschikt de Luchtcomponent over goed opgeleid en gekwalificeerd personeel.

We trainen onze mannen en vrouwen dan ook elke dag, in binnen- en buitenland, met en op ultramoderne vliegtuigen, helikopters, drones en tal van andere wapensystemen.

Elke Wing heeft zijn specialiteit en de daar bijhorende toestellen. Combat vinden we terug in de 10de Wing in Kleine Brogel en de 2de Wing in Florennes. Op deze basissen zijn onze F-16 jachtvliegtuigen gestationeerd en binnenkort de F-35A, waarvan we weldra het eerste toestel in ontvangst zullen nemen.

De helikoptereenheden (Rotary) van de 1ste Wing in Bevekom en Koksijde zijn de thuisbasis van onze A109 en NH-90 helikopters. Een Light Utility Helicopter capaciteit ter ondersteuning van de Medische- & Land Component is in ontwikkeling. In de toekomst zal de NH-90 NATO Frigate Helicopter de maritieme rol invullen. Een nieuwe vloot Search And Rescue-helikopters zal de SAR-rol overnemen.

De 15de Wing Air Transport in Melsbroek zorgt tenslotte voor de cruciale militaire luchttransporten tussen België en onze operatietonelen met de gloednieuwe A400M.

De basis Training van de piloten wordt verzorgd door Competentiecentrum Air. Daar vliegen de leerling-piloten de eerste uren van hun loopbaan met een SF260 Marchetti vanuit Bevekom.

Op het vlak van Reconnaissance (Verkenning) krijgen we er terug een onbemande capaciteit bij met de MQ-9B die vanuit Florennes zal opereren. Dit bovenop de twee grondstations en vier Remotely Piloted Air Systems (RPAS) waarmee we aan de nodige informatiegaring doen in de operatietonelen.

Daarnaast gebruiken we jaarlijks 1000 uur van de Multi-Role Tanker Transport A330 vliegtuigen van de internationale eenheid waar ook België zijn steentje aan bijdraagt.

Naast jonge mensen en nieuwe middelen wordt er ook geïnvesteerd in moderne infrastructuur met nieuwe simulatoren, onderhoudshangaars en nog veel meer. Zo zijn we klaar om de uitdagingen van de toekomst aan te gaan.

Tekst & Foto’s: Communicatiedienst van de Luchtcomponent